Izaberite stranicu

Da li i vi spadate u onu grupu ljudi koji se posle obroka osećaju puno i opušteno da bi odmah mogli da imaju popodnevnu dremku? Šta uzrokuje pospanost nakon obroka?

Ova pojava je zajednička svim osobama koje imaju obilan ručak i koji se pretežno sastoji od ugljenih hidrata. U principu, osećaj pospanosti posle obilnog obroka je sasvim normalna pojava. Osećaj pospanosti je odgovor na hemijske reakcije koje se dešavaju u organizmu u toku varenja hrane. Međutim ukoliko svaki dan nakon ručka osećate pospanost i to utiče na vaše normalno funkcionisanje, to je znak da nešto trebate da promenite.

Kada je stomak pun, javlja se pospanost. Ovo zavisi od mnogo faktora, ali najvažniji su vrsta hrane koju ste pojeli, zdravstveno stanje, kao i vaše navike u spavanju.

Da bi naše telo funkcionisalo, potrebna mu je energija. Ta energija se dobija putem hrane. Kada unesemo hranu u organizam, u digestivnom sistemu se izdvaja glukoza koja ide direktno u krv. Nama glukoza u stvari služi kao gorivo za pokretanje organizma( i to ne samo za kretanje nego i za samo održavanje života). Nakon obroka u telu se oslobađaju hormoni kao što su holecistokinin, amilin i glukagon. Ovi hormoni povećavaju nivo šećera u krvi, stvaraju osećaj sitosti i dolazi do stvaranja insulina kako bi se energija u vidu glukoze prenela putem krvi do ćelija. U isto vreme u mozgu se stvara jedan hormon koji se zove serotonin i on izaziva osećaj pospanosti.

Sva hrana u organizmu se vari po istom principu. Međutim neke namirnice češće izazivaju pospanost nakon obroka u odnosu na druge. Namirnice koje su bogate proteinima kao što je crveno meso, živina, riba, spanać, tofu, sir, soja sadrže amonokiselinu, triptofan, koja se u organizmu koristi za stvaranje hormona serotonina i ona je jedan od uzročnika pospanosti. Takođe i namirnice bogate ugljenim hidratima potpomažu produkciju serotonina. Samo zamislite kako tek na vas deluje obrok u kojem se kombinuju namirnice bogate proteinima sa namirnicama koje sadrže dosta ugljenih hidrata(meso, krompir, hleb). Takođe ukoliko se prejedete, velika količina krvi odlazi u digestivni sistem kako bi se hrana brže svarila i dolazi do toga da se u mozgu smanjuje količina krvi. Neka stanja organizma isto mogu da dovedu do umora posle obroka. Tu spadaju celijakija, anemija, intolerancija na neke namirnice, kao i problemi sa štitnom žlezdom.

Kako bi ste izbegli osećaj pospanosti nakon jela, preporučuje se izbalansirana ishrana i pravilno kombinovanje namirnica. Takođe je bitno da se unosi optimalna količina hrane, kako bi se izbeglo prejedanje i naravno da se u toku dana ima minimalno četiri obroka.