Izaberite stranicu

Opstipacija se definiše kao simptom, a ne kao bolest. Svaka osoba ima neki svoj ritam defekacije. Za nekog može biti normalno da se prazni tri puta dnevno, dok je za nekog normalno tri puta nedeljno. Šta tačno podrazumeva opstipacija? Zatvor ili opstipacija je usporeno prolaženje stolice kroz debelo crevo. Dok se neki pacijenti žale na tvrde i suve stolice, drugi se suočavaju sa retkim pražnjenjem. Usled opstipacije, česti su bolovi u stomaku, nadutost, bolovi u donjem delu leđa. Postoji akutna i hronična opstipacija.

Učestalost stolice zavisi od hrane koju jedete, koliko ste fizički aktivni, ali i od celokupnog zdravstvenog stanja organizma. Takođe i neki lekovi mogu da dovedu do zatvora. Takođe je bitno da znate da ukoliko izignorišete kada vam vaš organizam da signal da je vreme za pražnjenje, signal može da se javi tek za nekoliko sati. Kada se desi da izignorišete taj signal, u međuvremenu organizam uzima vodu iz stolice, pri čemu ona postaje suva i tvrda, pa dolazi do određenih poteškoća prilikom pražnjenja.

Akutna opstipacija se javlja naglo i ne traje dugo, može da traje do par dana i javlja se kod osoba koje inače imaju redovnu stolicu. Često se javlja tokom putovanja, prilikom promene klime, kao i unosom određene vrste hrane koje podstiču zatvor. Akutna opstipacija je u potpunosti bezazlena i rešava se određenim načinom ishrane.

Hronični zatvor je kada uz normalno varenje postoji otežano pražnjenje creva i pri tom se osoba prazni jednom na svakih par dana. Hronična opstipacija je stanje koje traje duži niz godina. Hronični zatvor je mnogo češči kod žena. Savremeni način života često primoravaju čoveka da često odgađa nuždu pri čemu dolazi do odvikavanja od normalnog ritma pražnjenja. Godinama gušen refleks pražnjenja na kraju toliko oslabi da normalni nadražaji više nisu dovoljni.

Kako se rešiti zatvora? Najednostavniji tretman protiv opstipacije su unos dijetalnih vlakana(od 20 -25 grama dnevno), unos tečnosti( minimum 2L vode na dan), ali i fizička aktivnost. Kako biste osigurali dovoljan unos dijetalnih vlakana, potrebno je da jedete sveže voće, povrće, a isto tako na vašem jelovniku trebaju da se nađu integralne žitarice. Poznato je i da suve šljive podstiču pražnjenje creva, samo sa njima ne treba preterivati.  Koja je caka sa dijetalnim vlaknima? Kada se biljna vlakna nađu u crevu, ona povlače vodu u creva, pri čemu se stvara mekša stolica, pa je samim tim olakšano i pražnjenje. Veoma je važno biti fizički aktivan jer vežbe i kretanje utiču na normalan rad creva.

U našem narodu najpopularniji način rešavanja zatvora su čajevi od sene i krušine, međutim treba biti obazriv sa narodnim lekovima jer mogu da prouzrokuju eksplozivne gasove i bolove u stomaku.

Na kraju se sve svodi na to ukoliko se zdravo hranite, unosite dovoljno tečnosti i krećete se, retko ćete imati problema sa zatvorom. Nemojte posezati odmah za lekovima i čajevima sa laksativnim dejstvom, a pre upotrebe ovakvih sredstava svakako je najbolje da se posavetujete sa vašim lekarom.